rowerem po puszczy
Strona g艂贸wna | Ciekawe miejsca | Geocaching | Wycieczki: 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |     Baza podjazd贸w
 Cmentarze i pomniki - 9,4 km

Dystans: 9,4 km
Start: 19:12
Koniec: 20:02
Czas efektywnej jazdy na rowerze: 36:03
艢rednia pr臋dko艣膰: 15,6 km/h
Pogoda: Pochmurno z przeja艣nieniami / bezwietrznie
Temperatura: 12 stopni

Opis trasy: Niepo艂omice - dom / ul. Pi臋kna / ul. Boche艅ska / o艣. Krakowianka / Kozie G贸rki / Stani膮tki /
ul. Wrzosowa / Niepo艂omice - dom.

8 maja wieczorem wyruszy艂em na kr贸tk膮 wycieczk臋 szlakiem pomnik贸w i cmentarzy znajduj膮cych si臋 w pobli偶u Niepo艂omic. Z pod domu pojecha艂em ulicami: Cmentarna, Pi臋kna, potem w prawo w ulic臋 Boche艅sk膮 gdzie zatrzyma艂em si臋 na chwil臋 przed tablic膮 wskazuj膮c膮 na szlaki turystyczne (zdj. 1, 2). Pojecha艂em prosto ulic膮 Boche艅sk膮 w kierunku Kirkutu, po oko艂o 500 metrach dojecha艂em do kolejne tablicy wskazuj膮ce, 偶e do Kirkutu nale偶y skr臋ci膰 w prawo (zdj. 3).

Zgodnie z informacj膮 na tablicy skr臋ci艂em w prawo w ulic臋 Bohater贸w Getta i po 100 metrach dojecha艂em do pozosta艂o艣ci cmentarza 偶ydowskiego. Na obszernym placu za lecznic膮 dla zwierz膮t znajduj臋 si臋 kilkadziesi膮t nagrobk贸w 偶ydowskich (zdj. 4, 5, 6).

Powr贸ci艂em na ulic臋 Boche艅sk膮 i pojecha艂em dalej w kierunku puszczy, na skraju lasu zjecha艂em z szosy na le艣n膮 艣ci臋偶k臋 prowadz膮c膮 w kierunku by艂ego o艣rodka Krakowianka (szlak rowerowy oznaczony na czarno). Nast臋pnie przejecha艂em przez teren by艂ego o艣rodka i wyjecha艂em szlak rowerowy oznaczony na czerwono - w kierunku pomnika na Kozich G贸rka. Kozie G贸rki to miejsce w kt贸rym Niemcy wymordowali oko艂o 1000 os贸b (rok 1942-1943), znajduj臋 si臋 tam pomnik po艣wi臋cony ofiarom tego mordu. W 2007 roku Burmistrz Niepo艂omic i Prezydent Miasta Krakowa wmurowali dodatkowo tablic臋 upami臋tniaj膮c膮 Prezydenta Miasta Krakowa Stanis艂awa Klimeckiego, kt贸ry zosta艂 w tym miejscu zostrzelany w grudniu 1942 roku (zdj. 7, 8, 9).

Jad膮c dalej szlakiem czerwonym dojecha艂em do wydzielonej w puszczy 艣cie偶ki rowerowej, powr贸ci艂em jednak na drog臋 asfaltow膮 i po oko艂o 200 metrach skr臋ci艂em w lewo w kierunku mogi艂y 偶ydowskiej. Tablica nagrobkowa informuje, 偶e w tym miejscu spoczywa oko艂o 700 os贸b rozstrzelanych przez hitlerowc贸w w sierpniu 1942 roku, a nast臋pnie wypisane s膮 nazwiska os贸b (ustalonych) spoczywaj膮cych w tym miejscu (zdj. 10, 11, 12).

Powracam na drog臋 asfaltow膮 i jad臋 w lewo, doje偶dam do skrzy偶owania dr贸g (za szalaben - w prawo do Niepo艂omic na ulic臋 D臋bow膮 w lewo droga le艣na w kierunku tor贸w kolejowych, skr臋cam w lewo (szlak pieszy niebieski). Po oko艂o 500 metrach jazdy przez las doje偶dzam do tor贸w kolejowych po prawej stronie znajduj臋 si臋 pomnik upami臋tniaj膮cy zamach przeprowadzony przez grup臋 dywersyjn膮 Armii Krajowej na Generalnego Gubernatora Hansa Franka (29 I 1944). Zamach by艂 nieudany, gubernator nie jecha艂 tym poci膮giem. Wypisane s膮 te偶 nazwiska pseudonimy operacyjne cz艂onk贸w tej akcji (zdj. 13, 14, 15).

Ko艂o pomnika skr臋ci艂em w prawo i pojecha艂em wd艂u偶 tor贸w kolejowych (zdj. 16), w pewnym momencie le艣nia 艣cie偶ka skr臋ca w prawo i wyje偶dzam na asfaltow膮 drog臋 w Stani膮tkach. Jad膮c prosto dojecha艂em do skrzy偶owania z drog膮 Niepo艂omice - Stani膮tki (przez las). Na skrzy偶owaniu znajduj臋 si臋 Cmentarz wojskowy z okresu I wojny 艣wiatowej (zdj. 17). Na skraju lasu skr臋ci艂em w lewo w ubit膮 drog臋 wd艂u偶 zabudowa艅 i lini lasu. Po kilkuset metrach droga si臋 ko艅czy, ale po prawej widoczne jest buduj膮ce si臋 osiedle na by艂ej strzelnicy (zdj. 18).

Wr贸ci艂em z powrotem na asfaltow膮 drog臋 Niepo艂omice - Stani膮tki i skr臋ci艂em w lewo w kierunku Niepo艂omic. Po kilkuset metrach widoczny jest szlaban po prawej stronie jezdni, a ja na tej samej wysoko艣ci skr臋ci艂em w lewo w le艣n膮 dr贸偶k臋. Droga ta prowadzi na skraj lasu, tu skr臋cam w lewo i doje偶dzam z drugiej strony do nowo budowanego osiedla, skr臋cam w prawo i jad臋 przez pola do ulicy Wrzosowej, dalej na Cmentarn膮 i do domu.

toUtf(Najnowsze wycieczki)
pczyca - Gierczyce - Zawada - Olchawa - Nowy Wi秐icz - Leksandrowa - Lipnica Murowana - Much體ka - Kr髄體ka - Olchawa - Zawada - Gierczyce - pczyca
2014-11-16

Niepo硂mice - Droga Kr髄ewska - 痷brostrada - Czarny Staw - szutr體kami przez Puszcz do K砤ja - Targowisko - Grodkowice - Brzezie - Cichawa - Krakuszowice - Zborczyce - Suchoraba - Zag髍ze - Stani眛ki - Niepo硂mice
2014-11-11

Niepo硂mice - Wola Zabierzowska - Niepo硂mice
2014-11-04

pczyca - Bochnia - Krzecz體 - Gaw丑w - Majkowice - Cerekiew - Wrz阷ia - Strzelce Wielkie - Wrz阷ia - Okulice -  Ostr體 Szlachecki - Gaw丑w - Krzy縜nowice - Prosz體ki - Bochnia - pczyca - Che砿 - Targowisko - Szar體 - Stani眛ki - Niepo硂mice